onsdag 2 mars 2011

"Lyckans hjul" av Kajsa Ingemarsson

Genre: Chick-lit
Antal sidor: 410
Utgivningsdatum: 2007-08-01

Baksidetext
I en liten stad i Mellansverige bor tre kvinnor: Miriam, Nina och Ellinor. De är i olika åldrar och skeenden av sina liv, och umgås mest på grannars vis.

Elinor är en ung jurist som just fått sitt första barn. Nina är frisör och ensamstående med tonårssonen Mattias. Miriam lever ett stillsamt liv som hemmafru. De har egentligen inte mer gemensamt än att de är grannar i ett villakvarter i småstaden Sävesta.

Livet i det idylliska villaområdet ter sig lugnt och till synes händelselöst, men när ett av husen i kvarteret säljs till en mystisk kvinna, rubbas balansen och de tre grannarna förs samman genom detta "yttre hot".

När Miriams man Frank sedan oväntat lämnar henne för en annan, visar det sig dock att den nya grannen kommer att spela en avgörande roll inte bara för Miriam utan också för Nina och Ellinor.

Lyckans hjul är en berättelse om vändpunkter och om de vägar som på oväntade sätt kan leda oss vidare i livet.

Min kommentar
Detta är det första jag läser av Ingemarsson, så jag vet inte om det långsamma tempot är specifikt för denna bok eller om det gäller alla. Jag föredrar att tro att det är för den här boken, för det passar så bra. Alla detaljerade beskrivningar av i princip allt, drar ner tempot ordentligt, men får det också att kännas som vardagslunk. Jag visste inte riktigt om jag skulle bli arg eller glad över allt som hände personerna och inte heller om jag skulle tolka det som att man bara är lycklig om man har en man eller att man är lycklig om man lever sitt eget liv. Ändå kändes detta som en må-bra bok, för jag väljer att tolka det som att man måste våga gå sin egen väg och inte hänga upp sitt liv på andra. Tack och lov för slutklämmen som gjorde att jag blev säker på att jag tolkat rätt...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar