måndag 11 oktober 2010

"Tyskungen" av Camilla Läckberg

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 409
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Fjällbackaserien 5
Utgivningsår: (första) 2007 (min) 2007
Förlag: FORUM






Baksidetext
Varför har Erica Falcks mor sparat en gammal nazistmedalj? Frågan lämnar henne ingen ro och till slut söker hon upp en pensionerad historielärare för att få reda på mer om dess ursprung. Men mannen beter sig underligt och kan inte ge henne några svar.

Två dagar senare är han död. Ihjälslagen.

När Erica får höra talas om mordet blir hon bestört. Efter lång tvekan har hon börjat läsa sin mors dagböcker. Där kommer det fram att modern under andra världskriget umgicks i samma krets som den mördade mannen. Kan Ericas besök ha satt igång ett händelseförlopp som ledde till mord? Vem är beredd att mörda för att sanningen om det förflutna inte ska komma fram?

Min kommentar
Den här boken gillade jag. Om man bara inte förväntar sig stor litteratur av en deckare, utan inser att det trots allt bara är just det, en deckare, så funkar det här jättebra. Visst är personerna stereotypa, men så tycker jag det är nästan överallt. Det är förmodligen bara för att vi ska känna igen alla typerna, snabbt och lätt. Och det gör man. Jag gillar frågeställningarna som den här boken, trots allt, ger upphov till. Kan man förlåta och bli förlåten? Är allt bara svart eller vitt?

Jag ger boken en fyra.


Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar