lördag 30 oktober 2010

"Den farliga leken" av Mari Jungstedt

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 374
Originaltitel: -
Översättare: -
Serie: Anders Knutas 8
Utgivningsår: (första) 2010 (min) 2010
Förlag: Albert Bonniers






Baksidetext
När gotländska Jenny upptäcks av en modellagentur i Stockholm förändras hennes tillvaro i ett slag. Snabbt blir hon en av de hetaste stjärnorna och slungas in i en värld på catwalken med kändisfester och glamour.

För den några år yngre Agnes har det inte gått lika bra. Hon befinner sig längre bort från sina drömmar än någonsin tidigare.

När den kände fotografen Markus Sandberg råkar ut för ett mordförsök under en modefotografering på den karga, ensliga halvön Furillen på nordöstra Gotland börjar de två unga kvinnornas öden flätas samman. Någon håller ögonen på dem. Någon som vill skipa en egen rättvisa.

Min kommentar
Nu har jag läst alla utgivna böcker i serien och helt klart blir det för mycket med åtta likadana böcker på åtta månader. För de är lika, men egentligen gör det ingenting för samtidigt är det ganska skönt att känna igen sig och alla de vanliga karaktärerna. Den här boken har väl en del logiska glapp, men jag tycker Jungstedt berättar bra och trots att man nästan säkert vet vem, var, hur, varför hyfsat tidigt, så behåller historien spänningen.

Jag ger boken en fyra, bara för att ämnet är aktuellt och angeläget, annars hade den fått 3,5.


Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar