onsdag 1 september 2010

"Blodsarv" av Denise Mina

Genre: Kriminalroman
Antal sidor: 377
Originaltitel: The field of blood
Översättare: Boel Unnerstad
Serie: Paddy Meehan 1
Utgivningsår: (första) 2005 (min) 2007
Förlag: Månpocket

Baksidetext
Glasgow 1981. Den unga Paddy Meehan drömmer om att bli journalist och har precis fått sitt första jobb på en av stadens tidningar.

När den treårige Brian Wilcox försvinner och efter ett par veckor hittas brutalt ihjälslagen, riktar polisen genast misstankarna mot två tolvåriga pojkar. En av dem visar sig vara kusin till Paddys pojkvän Sean. Några dagar senare publiceras namn och bild på de båda pojkarna och alla tror att det är Paddy som ligger bakom - allt för att främja sin egen karriär.

I staden råder närmast lynchstämning mot förövarna. Men Paddy blir mer och mer osäker på att man hittat rätt gärningsmän. Utan stöd från kolleger eller familj ger hon sig ut för att ta reda på sanningen. Men hennes nyfikenhet är inte uppskattad och snart inser hon att det finns någon som är beredd att göra allt för att få stopp på hennes frågor.

Min kommentar
Nja, inte riktigt "my cup of tea", men jag kan inte riktigt sätta fingret på vad jag inte gillade. Historien var bra, men kanske lite förutsägbar. I början av boken var jag riktigt förvirrad och undrade om jag kanske missat en del i serien. Alla släktförhållanden förklarades i sinom tid, men där var det lite för mycket. En annan sak som gjorde att jag hade lite svårt för boken var att jag kunde överhuvudtaget inte känna igen mig i varken det sociala livet eller i tankesätt. Det blir i vilket fall minst två böcker till om Paddy, så vi får väl se om jag ändrar mig.

Jag ger den 3.0

Boken kan köpas på AdLibris, Bokia och Bokus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar